חם, קר, חם • מה קורה לנו בימים האלה?

אתי קצבורג No Comments on חם, קר, חם • מה קורה לנו בימים האלה?

ימים של חילופי עונות, ביום חם בלילה קר • אנשים עם מצבי רוח משתנים וכמיהה למתוק ולמשהו משביע • יש לזה הסבר והשאלה איך מתמודדים?

אגמון החולה
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

רבות מאיתנו מרגישים עם בוא החורף שינויים במצב הרוח, קשיי שינה סדירה, רעב מוגבר, אכילה בלתי מבוקרת וקושי בהפעלת הגוף. זה בסדר, אנחנו לא לבד. אז מה כדאי לנו לאכול בחורף? ראשית, כדאי שנבין למה זה קורה לנו. מחקר שבוצע באוניברסיטה של אטלנטה, בדק את התנהגות האכילה של 315 מבוגרים לאורך השינויים בעונות השנה. לפי דיווחי המשתתפים, בחורף הם אכלו בעיקר פחמימות, הגדילו את גודל המנות וקצב האכילה.

כמו כן דיווחו שהיו רעבים יותר לאחר ארוחה למרות שאכלו יותר. המחקר גילה כי הדבר מתרחש, בשל ירידה ברמות הסרוטונין בחורף, מה שגורם לדיכאון חורף ויכול להיות אשם בתופעות אלה. לסרוטונין שתי השפעות עיקריות: על מצב הרוח, זיכרון ושינה ועל רעב ושובע ודרישה גופנית בעיקר לפחמימות. סרוטונין הינו חומר המושפע ממחזוריות היום ויורד בשעות הערב ובחורף, ירידה ברמתו תגרום להרגשה מסוימת של דיכאון קל, אך בעיקר ברצון לאכול פחמימות מתוקות כמו שוקולד ועוגות, במטרה לנסות להעלות את רמתו. זוהי הכמיהה הגדולה המורגשת בחורף למזון מתוק, שמתחילה בשעות הדמדומים ומתמשכת אל תוך הלילה. גם עליה ברמות מלטונין תגרום להפרעות בשינה, דבר שיאריך את זמן ההרדמות ויפגע באיכות השינה. וכשאנו עייפים אנו אוכלים.

כדי למנוע אכילת מזון מיותרת שתוביל להשמנה, כדאי לשלב בתפריט, בעיקר בשעות הצהריים והערב, פחמימות מורכבות כמו דייסות, פסטה, לחם מלא ועוד. פחמימות אלו בתוספת חלב, גבינה, דג או עוף רזה משביעות ושומרות לנו על מצב הרוח.

חשוב גם לשלב פירות וירקות טריים ומיצים כדי לשמור על רמות ויטמין C, התורם גם לשמירה על תקינות תפקודי כלי הדם וכן על המערכת החיסונית. את רוב הפירות, יש לאכול על קיבה ריקה. אכילת הפרי כחצי שעה לפני ארוחה, תביא לתרומה כפולה: מעבר לספיגה אופטימאלית של האיכות תזונתית, זו דרך מצוינת להשקטת רעב חזק מדי לפני הארוחה שיביא לאכילת יתר. רצוי לאכול את הפרי במצבו הטבעי ביותר, כלומר כשהוא חי, ללא בישול, עיבוד, קילוף או אפיה. לא כרסק, כמיץ או כתרכיז. במיוחד כאשר המטרה להפיק ממנו תועלות רפואיות, כל הוויטמינים והמינרלים שבפרי נמצאים בתכולתם המרבית. גוונו ככל שתוכלו. יותר סוגים, יותר צבעים, יותר טעם. יביאו לשילוב אופטימאלי של מקסימום הנאה עם מקסימום יתרונות.

עם זאת, זכרו את ההמלצה שמגבילה ל-4-5 פירות ליום.



0 תגובות